Möjligheten till byte av offentlig försvarare

Hej, Min man har blivit åtalad, och i Tingsrätten dömd för Grov Fridskränkning och Misshandel gentemot våra barn. Under Tingsrättsförhandlingarna upplevde han att hans offentlige försvarare (som han själv har valt) inte var riktigt insatt i målet, och efter rättegången kände sig varken min man eller jag oss nöjda med huvudförhandlingen. När domen kom, så menade advokaten på att vi ska överklaga och detta har vi nu gjort. Men när vi fick kopia på advokatens överklagan inser vi att en delpunkt helt saknas. Vi känner återigen att han inte riktigt "gör sitt jobb". Hur kan man byta offentlig försvarare? När kan man byta - under tiden man väntar på hovrättens beslut om det tas upp, eller strax innan hovrättsförhandlingarna? Eller kan man inte byta när en advokat har skickat in en överklagan redan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är domstolen som avgör ett byte av offentlig försvarare får ske eller inte. Om man vill byta offentlig försvarare måste man därför lämna in en skriftlig framställning till rätten och ange skäl för detta. Rätten prövar därefter om det finns giltiga skäl för ett byte. Skäl som medger ett byte kan t.ex. vara att försvararen inte har utfört försvaret med tillräcklig omsorg. Det ställs dock relativt höga krav på den bevisning som den klagande påtalar för att visa att försvararen har varit försumlig. Även det att den tilltalade inte längre har förtroende för sin offentliga försvarare kan i vissa fall vara ett skäl för att medge byte. Framförallt kan sådana skäl vägas in för ett byte om den tilltalade riskerar ett längre fängelsestraff. Rätten gör således en avvägning av de skäl som anförts för att få byta försvarare mot de merkostnader för staten som ett byte skulle medföra. Denna avvägning medför att ju tidigare under ett måls handläggning som man framställer en begäran om att få byta offentlig försvarare desto större chans finns för att rätten går med på det. Sammantaget medges byte tämligen sällan när ett yrkande om detta framställs i högre instans, men avvägningen kan få olika utgång från fall till fall på grund av de enskilda omständigheterna. Vänligen
Angelica HageRådgivare