Måste äktenskapsförord bevittnas? Registrering hos skatteverket innan vigsel

Jag och min sambo skall gifta oss och kommer skriva ett äktenskapsförord. Min fråga till Er är tudelad: 1. Behöver äktenskapsförordet bevittnas? 2. Om vi sänder in äktenskapsförordet för registrering till Tingsrätten och betalar registreringsavgiften INNAN ingått äktenskap, måste vi vidta några andra åtgärder efter vigseln för att äktenskapsförordet skall bli registrerat och giltigt?

Lawline svarar

Hej! 1. Tidigare krävdes det att äktenskapsförordet var bevittnat, men detta krav har numera tagits bort så ni behöver inte ha några vittnen. 2. Ett äktenskapsförord mellan +blivande+ makar gäller från den dagen ni ingår äktenskap om ni har givit in det inom 1 månad från vigseln. Annars blir det gällande från den dagen som det ingetts (se 7 kap. 3 § ÄktB). Observera att sedan 1 oktober 2011 ska äktenskapsförordet inte ges in till Tingsrätten utan till skatteverket. Se mer på http://www.skatteverket.se/privat/aktenskapsregistret/aktenskapsforord Du hittar äktenskapsbalken här https://lagen.nu/1987:230 Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare