Äktenskapsförords giltighet

Min fru och jag upprättade ett äktenskapsförord redan 2003 som jag aldrig registrerat hos tingsrätten. Vi ska nu skiljas men och har skrivit under både skiljsmässopapper och bodelning. Kan jag i efterhand registrera äktenskapsförordet från 2003 och få det att gälla istället? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken. I 7 kap 3 § anges att äktenskapsförordet skall registreras hos domstol och börjar gälla från och med den dag det ges in till domstolen. Det innebär alltså att du inte i efterhand kan registrera äktenskapsförordet och få det att börja gälla från 2003. Länk till äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare