Skilsmässa i Brasilien giltig i Sverige

Jag är sedan snart tre ar bosatt i Brasilien och gift med en brasilianska. Vi gifte oss i Sverige ca 4,5 ar sedan, men vi ska nu skiljas. Eftersom det inte finns planer att aka till Sveriga pa ett bra tag, undrar jag om vi kan skilja oss här (giftermalet är registrerat här)? Eller maste vi skilja oss i Sverige forst och sedan registrera det här? Vi bada vill skiljas, har inga barn och egendomen är redan uppdelad. Vi är separerade sedan Mars.

Lawline svarar

Hej Eftersom din fråga gäller en landöverskridande tvist är det i den internationella privaträtten vi finner svaret. Jag tolkar det som att åtminstone en av er är svensk medborgare sedan tidigare och att ni tidigare bott i Sverige. Detta medför att svensk domstol är behörig att pröva frågan enligt 3 kap. 2 § ”Lag (1904:26 s.1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap”, och att svensk lag kan tillämpas enligt 3 kap. 4 §, samma lag. Se https://lagen.nu/1904:26_s.1#K3P1S1. I 3 kap. 7 § framgår att beslut om äktenskapsskillnad som meddelats i främmande stat, i ert fall i Brasilien, ska gälla i Sverige ”om det med hänsyn till makes medborgarskap eller hemvist eller annan anknytning förelåg skälig anledning att talan prövades i den främmande staten”. Detta medför att om ni får igenom en skilsmässa i Brasilien så kommer högst troligen en svensk domstol att godkänna denna, i och med att ni båda har hemvist(stadigvarande bor) där, vilket bör utgöra ”skälig anledning” att få saken prövad i Brasilien. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare