FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/09/2011

Upphävande av faderskap

Hej jag undrar om man kan frånsäga sig ett faderskap (i samråd med barnet) eller om barnet kan, i samråd med fadern där båda är överens få ett faderskap ogiltigförklarat eller upphävt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om faderskap återfinns i Föräldrabalken (FB). För att ett faderskap ska upphävas krävs en dom från domstolen där barnet har sin hemvist, FB 3:3. Detta kan ske genom att fadern eller barnet väcker talan om upphävande av faderskapet, se FB 3:1 och 3:2. Det är alltså genom att väcka talan i domstol som hävning av faderskap kan ske. Länk till Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare