FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal12/09/2011

sakrätt till fast egendom

Hej! Jag har egentligen två frågor. Vi säger att Anna har köpt ett sommarhus av Gunilla för 500 000 kr som hon redan betalat och skrivit kontrakt på. Men Gunilla tycker att det priset var aningen lågt, så hon kontaktar en annan spekulant (Johannes) som är villig att betala 200 000 kr mer än Anna gjort. Så Gunilla skriver kontrakt med Johannes också. Vem är då den rätta ägaren till sommarstugan? Anna eller Johannes? Och krävs det att någon utomstående bevittnar när man skriver under ett köpekontrakt?

Lawline svarar

Om säljaren sålt sommarstugan till flera personer, har den person som först söker inskrivning företräde, enligt 17 kap. 1 § JB. Om den personen dock visste om att sommarstugan var såld till någon annan först, och alltså var i ond tro, spelar det ingen roll om han/hon först sökte inskrivning, 17 kap. 2 § JB. https://lagen.nu/1970:994 Formkraven för fastighetsköp framgår av 4 kap. 1 § JB. Bevittning krävs inte för att köpekontraktet ska vara giltigt. Det underlättar dock att köpekontraktet är bevittnat när köparen sedan ansöker om lagfart. Se 20 kap. 7 § JB. https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare