FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/09/2011

Löneutbetalning

Hej! Jag undrar om man kan få sin lön utbetalad en eller flera månader senare än man skulle fått den? Såg att frågan fanns på hemsidan och undrar om den fortfarande gäller eftersom den var från 2009.

Lawline svarar

Hej! Några förändringar på området har inte skett. När lönen skall betalas ut regleras normalt i anställningsavtalet. Lagen anger endast att det skall framgå av anställningsavtalet hur ofta lönen skall betalas ut, se 6c § punkt 4 lag om anställningsskydd https://lagen.nu/1982:80 Det finns ingen möjlighet för dig att kräva att din lön betalas ut vid ett senare datum. Däremot kan du och din arbetsgivare kan komma överens om att du ska få din lön senare. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare