FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/08/2011

Ägarförändring av fastighet, överlåtelse

Hej, För att utnyttja ROT avdrag i planerad renovering till maxbelopp 100 000 kr, måste båda makar, enligt Skatteverket, vara skrivna som ägare på fastigheten. I nuläget är endast jag ägare. Hur gör man snabbt och lätt en ägarförändring så att även min fru står som ägare.

Lawline svarar

Hej Överlåtelsen ser lite olika ut beroende på om hon ska få en del av fastigheten genom köp eller om hon ska få den genom gåva. Det finns särskilda krav när det gäller köp och gåva av fastighet, se Jordabalken 4:1 och 4:29. (Av 4 kap. 29 § framgår att bestämmelserna i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ även gäller vid gåva.) Se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1. En skriftlig överlåtelsehandling krävs, där en överlåtelseförklaring avseende fastigheten(med fastighetsbeteckning) skall ingå. Köpeskillingen ska anges. Om överlåtelsen ska ske i form av gåva ska köpeskillingen vara noll kr. Ska överlåtelsen ske i form av köp(eller övertagande av en del av lånet), skrivs den aktuella köpeskillingen in istället för noll kr. Handlingen ska skrivas under av både din fru (köparen/mottagaren av gåvan) och av dig (överlåtaren). Om hon tar över en del av lånet som hänförs till fastigheten anses det ingå i köpeskillingen. För att sedan hon ska stå som registrerad ägare ska hon ansöka om lagfart, vilket görs hos Lantmäteriet. Med Vänliga Hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare