Uppsägning på tvivelaktiga grunder

Hej! Jag hade en visstidsanställning på ett stort nordiskt flygbolag. Min anställning skulle hålla till den 31 aug men jag blev uppsagd med omedelbar verkan nu i dagarna. Jag har inte gjort mig skyldig till något brott, dvs stulit från min arbetsgivare eller dylikt. Dem kom med en del lösa anklagelser och jag känner mig nu riktigt kränkt. Jag fick ingen varning och jag fick heller ingen chans att förklara mig. Jag är inte medlem i facket men jag ska vända mig till dem för att se om dem kan hjälpa mig. Vad tror ni att jag har för chans om jag kräver skadestånd och om nu inte Unionen skulle hjälpa mig, kan jag bara vända mig till en lokal advokatbyrå som kan hjälpa mig vidare i detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Jag förutsätter att arbetsplatsen ligger i Sverige, så att svensk rätt går att tillämpa. En uppsägning ska enligt lagen om anställningsskydd (LAS) (https://lagen.nu/1982:80) vara sakligt grundad (7§ LAS). Sakliga skäl kan föreligga antingen vid personliga skäl, som hänför sig till förhållanden som rör den anställde personligen, eller vid arbetsbrist. Arbetsbrist är ett väldigt vitt begrepp som omfattar ekonomiska och organisatoriska förändringar i ett företag. Det är arbetsgivaren som avgör om det råder arbetsbrist. I frågan anger du inget om arbetsbrist, och eftersom du skriver att de kom med lösa anklagelser antar jag att det är personliga skäl som uppsägningen grundas på. Normalt sett är kraven relativt höga för att en arbetsgivare ska kunna säga upp någon på grund av personliga skäl, men man måste ta hänsyn till omständigheterna i det specifika fallet. Ofta måste arbetsgivaren varna den anställde innan uppsägning sker och ge den anställde möjligheten att bättra sig. Har en anställd grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, får avskedande ske, enligt 18§ LAS. Det kan till exempel vara vid stöld på arbetsplatsen, eller andra avsiktliga eller grovt vårdslösa förfaranden som inte ska behöva tolereras av arbetsgivaren. Om en arbetstagare sägs upp/avskedas utan saklig grund, kan uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren (34-35 §§ LAS). Även skadestånd kan bli aktuellt om det visar sig att arbetsgivaren har brutit mot LAS. En arbetstagare som avser att yrka ogiltigförklaring av en uppsägning, ska underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen skedde. I vissa fall uppgår tidsfristen till en månad enligt 40§ LAS. Talan om skadestånd ska väckas inom 4 månader från den skadegörande handlingen (41§ LAS). Eftersom du sagts upp med omedelbar verkan låter det mer som att du blivit avskedad, då man normalt har en viss uppsägningstid annars. Känner du att arbetsgivaren inte haft sakliga skäl för sitt agerande rekommenderar jag att du kontaktar en advokatbyrå med arbetsrättslig kompetens. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare