Avskeda efter hot riktat mot företaget?

En anställd (privat sektor) hotar sin AG att sprida information till media om att VD ägnar sig åt brottslig verksamhet (vilket är osant). Vilka åtgärder bör AG vidta? Om AG anmäler om ärekräkning, är detta i dig saklig grund för uppsägning (allvarligt skadat förtroendeförhållandet AG-AT) eller behöver hela proceduren ske(Skriftlig erinran, åtgärd, upprepning inom 2 mån osv)?

Lawline svarar

Hej! Om en anställd hotar att sprida osanna, skadliga uppgifter om sin chef så är det att se som förtal, enligt brottsbalken 5 kap 1§, som du finner här https://lagen.nu/1962:700. Eventuellt skulle det även kunna utgöra olaga hot eller olaga tvång, 4 kap 5§ respektive 4§, men det finns för lite uppgifter i frågan för att kunna avgöra detta. Enligt 18§ Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) får avsked ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden. Vissa brott räknas som sådana grova överträdelser, exempelvis finns stöld och misshandel uppräknade i förarbetena. Detta brott skulle möjligtvis också kunna anses som ett så allvarligt brott, men vad jag vet har det inte prövats. Enligt samma paragraf får man inte heller ha känt till omständigheten som grundar avskedandet mer än två månader innan avskedandet vidtas (det finns dock vissa undantag). Sedan är det viktigt att känna till att det finns förfaranderegler i 30§ LAS om hur ett avskedande ska genomföras, t.ex. ska arbetstagaren underrättas en vecka innan avskedandet verkställs samt att fakcet i vissa fall skall underrättas. En specialiserad jurist på arbetsrätt kan säkerligen ge dig svar på om det som arbetstagaren har gjort i detta specifika fall är tillräckligt för avsked. Om inte avsked anses möjligt så är även uppsägning på grund av personliga skäl möjligt, 7§ LAS. En sådan uppsägning skall vara grundad på sakliga skäl (vilket alltså brott kan utgöra). Även här måste två månaders regeln om hur länge arbetsgivaren haft vetskap om omständigheten beaktas. Vid uppsägning skall uppsägningtiderna i 11§ beaktas samt även förfarandereglerna i 30§. Vid uppsägning skall alltså arbetstagaren underrättas om uppsägningen minst två veckor före uppsägning sker. Facket kan sedan begära överläggning i frågan (om arbetstagaren är fackligt ansluten) och denna har arbetsgivaren skyldighet att innan man sedan genomför uppsägningen delta i en sådan överläggning. Då man ofta vid brott som allvarligt skadar förtroendet och tilliten hos arbetsgivaren istället avskedar arbetstagaren blir sällan reglerna du nämner om erinran och upprepande etc. tillämpliga eftersom det inte rör sig om en sådan typ av misskötsamhet som då avses (exempelvis nämns då i förarbetena att man upprepat kommer försent). Viktigt att veta är att det är arbetsgivaren som måste kunna bevisa brottet, något som självklart kan försvåra läget om inga vittnen eller annan bevisning finns. Hoppas detta besvarat dina frågor! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare