Grund för avsked?

En försäljare har arbetat som tillsvidareanställd försäljare och vi företagare har fått vetta att har lämnat ut upplysningar om kunder och varunyheter till en konkurrerande företag. kan vi avskeda honom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga? Enligt lag om skydd för företagshemligheter är en näringsidkare skyddad mot röjande av viss information om röjandet är ägnat att medföra skada för honom i konkurrenshänseende, se 1 §. Det skall handla om ett obehörigt angrepp, att exempelvis delge en myndighet misstanke om brott eller annat missförhållande anses ej utgöra ett sådant obehörigt angrepp, se 2 §. Vidare är en anställd skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare, något som följer av anställningsavtalet och av lojalitetsprincipen. I praxis har illojalt handlande såsom att avslöja yrkeshemligheter i syfte att skada arbetsgivaren ansetts vara grund för avskedande enligt 18 § i lagen om anställningsskydd. Sammanfattningsvis, utan att veta alla omständigheter i ert fall, föreligger enligt min mening grund för avsked. Länk till lag om skydd av företagshemligheter: https://lagen.nu/1990:409 Länk till lag om anställningsskydd: https://lagen.nu/1982:80 Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare