Preskription på fordran som stadfästs genom dom

Jag har i Tingsrätten förlikat med en före detta bekant om en skuld han var skyldig mig, vi förlikade till slut om 100 000 SEK. Han valde att lägga upp en avbetalningsplan som lyder 50 000 SEK, 25 000 SEK och slutligen 25 000 SEK. Förlikningen är stadfäst i dom. Han har inte betalat någonting än. Jag vet att jag kan gå till Kronofogden för att på så vis kräva in pengarna. Min fråga är, finns det preskriberingstid som jag måste ta i beaktning? Av flera anledningar vågar jag inte ta det steget just nu. Sista delbetalningen skulle varit mitt juridiska ombud tillhanda den 31 december 2010. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, I preskriptionslagens 2 § föreskrivs att en fordran (skuld) preskriberas 10 år efter dess tillkomst, om inte preskriptionen avbryts innan dess. Vad som kan föranleda ett preskriptionsavbrott stadgas i samma lags 5 §. I bestämmelsen kan utläsas att en preskription bland annat avbryts om borgenären (du) väcker talan i domstol mot gäldenären (den som ska betala), vilket ju skett i ert fall. Preskriptionslagens 7 § blir då av betydelse. Denna säger att om preskription avbrutits genom domstolsförfarande börjar en ny preskriptionstid enligt 2 § att löpa från den dag domen föll. Detta innebär att din fordran preskriberas 10 år efter det att tingsrätten meddelade sin dom i ert förlikningsmål. Preskriptionslagen hittar du här: https://lagen.nu/1981:130 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare