Grund för uppsägning och krav på löneutbetalning.

Hej! Jag är en kille som fick sparken från mitt jobb eftersom jag sa till chefen att jag vill ha mina löner snart. Jag har inte fått mina löner på 4 månader. Varje gång jag säger till honom om det säger han att han ska betala men det händer inget. Jag hade tillsvidareanställning men får nu inte ha kvar jobbet och de betalar inte ut min lön. Vad ska jag göra? Jag fick inga pengar på konto eller skrifligt papper på att jag fick pengar. Vad ska jag göra, jag känner mig lurad av min chef och nu vill han inte ha mig mer där.

Lawline svarar

Hej! Då din fråga innehåller två problem kommer jag att dela upp mitt svar på samma sätt. Jag kommer börja med att behandla uppsägningen/avskedandet och avsluta med lönefrågan. Regler om anställningsskydd hittar du i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) (https://lagen.nu/1982:80). Enligt 7 § 1 st. LAS krävs att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad. Saklig grund anses bl.a. vara arbetsbrist eller personliga skäl. Av de uppgifter du lämnat framgår inte att någon arbetsbrist föreligger och frågan är därför om det finns personliga skäl. Som huvudregel ska en uppsägning p.g.a. personliga skäl grunda sig på en bedömning av huruvida arbetstagaren är lämplig att utföra arbetet. Typsituationer där en uppsägning p.g.a. personliga skäl kan bli aktuell är t.ex. då arbetstagaren arbetsvägrar, uppträder olämpligt, har olovlig frånvaro, visar allvarliga samarbetssvårigheter m.m. Uppsägningen får inte grunda sig på enstaka fall av misskötsamhet förutsatt att förseelsen inte är så olämplig att arbetstagaren visat sig klart olämplig till fortsatt arbete. Enligt min bedömning, och utifrån de förutsättningar som getts, saknas saklig grund för uppsägning i förevarande fall och din arbetsgivare har således handlat felaktigt. Enligt 9 § LAS har du rätt att kräva att din arbetsgivare skriftligen uppger de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Uppsägningstiden regleras i 11§ LAS och är alltid minst en månad (11§ 1 st. LAS). Beroende på hur länge du varit anställd hos din arbetsgivare kan du, enligt 11§ 2 st. LAS, ha rätt till längre uppsägningstid enligt följande: Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av – två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, – tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år, – fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år, – fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och – sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. Enligt 12 § LAS har en arbetstagare som har blivit uppsagd rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Något avskedande kan det inte vara fråga om i förevarande fall då detta, enligt 18 § 1 st. LAS, förutsätter att arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Exempel på detta kan vara uppsåtlig brottslighet eller ohederligt handlande riktat mot arbetsgivaren. När det gäller den lön som din arbetsgivare inte betalat ut råder jag dig att i förstahand vända dig till facket. Skulle du inte vara med i facket kan du istället vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära betalningsföreläggande. För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1) fordran ska avse pengar 2) sista betalningsdatum för fordran har passerat 3) fordran är förlikningsbar, vilket innebär att du och din arbetsgivare själva disponerar över avtalet er emellan. Ett anställningsavtal uppfyller detta krav. Skulle din arbetsgivare inte protestera mot betalningsföreläggandet resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget ligger sedan till grund för kronofogdens arbete med att driva in skulden. Mer information hittar du på http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare