FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/05/2011

Företrädesrätt till återanställning

Hej kära jurister. Tur att man har er här på lawline för det gör så himla mycket. Mitt problem är att jag blivit varslad tillsammans med några andra. Nu är det så att inför sommaren har en som blev anställd efter mig fått sommarvikariat. Har inte jag förtur till den tjänsten som jag också kan utföra? Min chef säger att man bara har förtur till fasta anställningar, ej vikariat. Stämmer det? Är det någon jag kan göra? Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du har uppmärksammat oss! *Företrädesrätt* *till* *återanställning* Företrädesrätt till återanställning är en del av det skydd som Lagen om anställningsskydd (LAS) ger arbetstagare som sägs upp på grund av arbetsbrist och regleras i 25 § LAS. Företrädesrätten aktualiseras då arbetsgivaren nyanställer efter att arbetstagaren i fråga har sagts upp. Nyanställningen behöver emellertid inte ske i samma anställningsform som den tidigare tjänsten. Företrädesrätten till återanställning gäller alltså enligt huvudregeln även till tidsbegränsade anställningar, såsom vikariat och säsongsanställningar. Regleringen i 25 § LAS är dock semidispositiv enligt 2 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80#P2S3. Detta innebär att annan reglering kan överenskommits mellan din arbetsgivare och facker genom etti kollektivavtal. Du måste alltså kontrollera om det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats föreskriver andra regler. *Förutsättningar* *för* *företrädesrätt,* *25* *§* *LAS:* - Arbetstagaren ska ha arbetat i mer än tolv månader hos arbetsgivaren, - Arbetstagaren ska ha tillräckliga kvalifikationer för den nya tjänsten och - Den nya anställningen ska ingå i samma driftsenhet eller kollektivavtalsområde som arbetstagarens tidigare tjänst ingick i, se https://lagen.nu/1982:80#P25S1. Arbetstagaren måste även anmäla sitt anspråk på företrädesrätt till återanställning och han/hon har även bevisbördan för att han/hon verkligen har anmält sitt anspråk, se https://lagen.nu/1982:80#P27S1. Företrädesrätten gäller i nio månader från den dag då anställningen upphörde, se https://lagen.nu/1982:80#P25S2. *Fotnot* En ”driftsenhet” är oftast att jämföra med vad vi i dagligt tal kallar för en arbetsplats. Om ett företag dock har flera arbetsplatser på samma ort, kan dessa behandlas som en enda driftsenhet. Detta regleras i så fall i en uppgörelse mellan arbetsgivaren och fackliga organisationer. Arbetsplatser som ligger i olika kommuner kan däremot aldrig utgöra en enda driftsenhet. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Alexander WagnerRådgivare