FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/05/2011

Diskrimineringslagen

Hej! Jag arbetar som köksbiträde för kommunen. Jag har blivit kallad för "jävla muslim" på min arbetsplats och min chef har inte gjort något åt saken. Jag fick erbjudan till en kurs som kock och min chef skrev på att jag inte ville gå på kursen bakom min rygg, dvs att jag inte visste någonting. Jag frågade då om det var hon så sa hon nej att hon inte hade skrivit på någonting angående detta. Sedan kom sanningen fram och det var hon som hade gjort det. Efter detta har hon varit på mig hela tiden. Vi hade ett möte om vårat schema som funkar helt bra, men bara för att jävlas med mig ändrade hon det och jag börjar bli trött på detta just därför vänder jag mig till er på lawline. Väldigt tacksam ifall ni kunde säga vad jag skulle kunna anmäla henne för.

Lawline svarar

Hej, Till att börja med kan konstateras att omständigheten att du blivit kallad för ”jävla muslim” enligt diskrimineringslagens regler eventuellt kan utgöra en form av trakasserier. Om en arbetsgivare får kännedom om att en arbetstagare anser sig ha blivit utsatt för trakasserier av andra anställda i samband med arbetet har arbetsgivaren skyldighet att utreda detta. Din chef är därmed skyldig att utan dröjsmål utreda omständigheterna kring de av dig påstådda trakasserierna och sedan vidta de åtgärder som kan anses vara nödvändiga för att hindra framtida trakasserier. Åtgärder skiljer sig från fall till fall, men är i första hand tillsägelser och uppmaningar, men om detta inte är tillräckligt så kan varningar, omplaceringar och som allra sista åtgärd uppsägning bli aktuellt. När det kommer till frågan om kockutbildningen, skulle detta eventuellt kunna utgöra diskriminering om det visar sig att hon missgynnar dig på grund av din etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning. (lagen skyddar även mot diskriminering pga kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, funktionshinder, sexuell läggning och ålder). Negativ särbehandling på grund av någon av dessa grunder är förbjudet. Vidare tolkar jag händelseförloppet så att du har påpekat händelserna för henne och att hon då har börjat ändra ditt schema? Detta skulle även kunna innebära att din chef genomför förbjudna repressalier. Repressalier kännetecknas av att de har drag av bestraffningsåtgärder från arbetsgivarens sida. För att gå vidare med detta rekommenderar jag att du vänder dig till Diskrimineringsombudsmannen. Gå in på www.do.se för att läsa mer eller ringa Diskrimineringsombudsmannens rådgivningsjour -telefonnummer och öppettider finns på hemsidan. Där finns även hänvisningar till hur du gör en anmälan. Är du medlem i något fackförbund kan även de hjälpa dig. Vänligen, Caroline Jennersjö
Rådgivare