FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2006

Bedrägeri medelst urkundsförfalskning

Min före detta sambo har förutom att ta pengar från mitt bankkonto vid sju tillfällen med mitt pass som hon stulit, även tömt barnens fondkonton utan mitt medgivande(bägge vårdnadshavarna måste skriva på, men min namnteckning är förfalskad.) Utöver detta har hon löst ut papper från polisen avseende körkort och även där förfalskat min namnteckning(detta har hon vid polisförhör erkänt)Hon är åtalad för detta och skulle varit inne på tinget för detta men uteblev utan giltigt förfall. Kan dessa saker sammantaget handla om något annat än grov urkundsförfalskning?

Lawline svarar

När hon tar ut pengar ur ditt och dina barns konton gör hon sig skyldig till bedrägeri. När hon tar ut pengar ur dina barns konton genom att förfalska din signatur gör hon sig även skyldig till urkundsförfalskning. Vid bedömningen om brottet utgör grov urkundsförfalskning ska särskilt beaktas, om förfalskningen avsett myndighets arkivhandling av vikt eller urkund som är särskilt betydelsefull i den allmänna omsättningen, såsom obligation, aktiebrev eller inteckningshandling, eller om gärningen eljest var av särskilt farlig art. Så är inte fallet här vilket torde tala för att det inte rör sig grov urkundsförfalskning. Vid bedömningen om det rör sig om grovt bedrägeri eller om bedrägeri av normalgraden ska särskilt beaktas bl a om gärningsmannen begagnat sig av falsk handling eller om gärningen inneburit synnerligen kännbar skada eller avsett betydande värde. En samlad bedömning görs utifrån omständigheterna i målet. Värden över 100 000 kr brukar dock anses utgöra grovt bedrägeri. Det faktum att hon förfalskat din signatur i samband med bedrägeriet är i sig något som betraktas som en försvårande omständighet och kallas bedrägeri medelst urkundsförfalskning. Bedrägeri medelst urkundsförfalskning bedöms ofta som grovt bedrägeri men är inte ensamt en garanti för att brottet ska bedömas som grovt. Hoppas att detta var till hjälp!
Raoul MehtaRådgivare