Streaming

Är det olagligt med så kallad "streaming" av upphovsrättskyddad film, musik och tv i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Upphovsrätten hindrar inte att någon endast tittar på tillfälligt framställda exemplar av exempelvis en streamad film eller lyssnar på streamad musik. Det kan utläsas av propositionen till 11a§ upphovsrättslagen (Prop 2004/05:110 s 382) se också: https://lagen.nu/1960%3A729. Det är alltså lagligt att titta/lyssna på streamat material. Att lägga upp streamat material utan tillstånd är däremot olagligt. Du har inte heller någon rätt att ladda ner eller spara kopior av det streamade materialet. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare