Grunder för avsked

Hej! Min man blev avskedad pga att en kollega avslöjat att han gått tidigare från jobbet en dag. Hans arbete blev inte lidande. Räknas detta verkligen som grov att han grovt åsidosatt sitt arbete. Borde han inte bara fått en tillsägelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om anställningsskydd finns i Lagen om anställningsskydd (LAS) https://lagen.nu/1982:80 Angående avsked så ska man, precis som du skriver, som arbetstagare ha grovt åsidosatt sina åligganden gentemot arbetsgivaren. Det regleras i 18 § LAS. Ett sånt åsidosättande skulle kunna vara uppsåtlig brottslighet exempelvis. Bedömningen görs med hänsyn till arbetstagarens ställning och vilken typ av misskötsamhet det är fråga om. Jag utgår från att det enda din man gjort är att gå hem tidigt en dag. Det är mycket tveksamt att bli avskedad endast på denna grund. Jag tycker din man borde kontakta sin lokala fackförening (även om han inte är medlem kan de ge råd) angående det här så de kan hjälpa honom. Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare