Preskription av fordran

Kan en personlig skuld presskriberas?? I så fall vilken tid??

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga som så att den berör en skuld mellan två privatpersoner. Preskriptionslagen (se. https://lagen.nu/1981:130) reglerar frågor om preskription av sådana fordringar. I 2 § 1 st. kan utläsas att en fordran preskriberas 10 år efter dess tillkomst. För s.k. konsumentfordringar, när en näringsidkare har en fordran på en privatperson gällande en vara eller tjänst, är dock preskriptionstiden 3 år. Detta enl. 2 § 2 st. Observeras bör även att en borgenär kan vidta en s.k. preskriptionsavbrytande åtgärd varvid preskriptionstiden börjar löpa om på nytt. De olika preskriptionsavbrytande åtgärderna återfinns i 5 §. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare