FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2011

Saklig grund för uppsägning

min mamma är skolpsykolog och och har ansvaret för 5 stycken skolor, hon är dock ofta sjukskriven och hennes arbetsgivare är rätt missnöjd med henne därför att de anser att "Många korta sjukskrivningar gör att det blir svårt att ge de elever som behöver kontinuerligt stöd sådan hjälp" hon har sammanlagt haft 105 frånvarodagar och 105 närvarodagar det senaste året. Kan hennes arbetsgivare säga upp henne och istället ersätta henne med en nyanställd psykolog? De säger även att de kan tänka sig att istället hyra in en psykolog för att ersätta henne med får de göra detta? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Eftersom du inte har angett vilken typ av anställning din mamma har så utgår jag från att det rör sig om en tillsvidareanställning (s.k. fast anställning). Då det kan ha betydelse för hur problemet skall bedömas så är du välkommen att återkomma med kompletterande information om så inte är fallet. Vad gäller själva sakfrågan kan följande sägas; Utgångspunkten i fall som rör uppsägning står att finna i 7§ LAS (Lagen om anställningsskydd). Där framgår att en uppsägning måste vara sakligt grundad, en generell regel som i stort saknar närmare precisering i lagtext. Man måste därför göra en bedömning baserad på omständigheterna i det individuella fallet. Med säkerhet kan dock sägas att en uppsägning inte är sakligt grundad om arbetsgivaren inte uppfyllt sin omplaceringsskyldighet, jfr 7§ 2 st LAS. Baserat på omständigheterna i din frågeställning tycks det i detta fall som om arbetsgivaren skulle basera en eventuell uppsägning på din mammas sjukfrånvaro, det rör sig således om en uppsägning grundad på personliga skäl. Av förarbetena till 1974 års anställningsskyddslag framgår att sjukdom inte i och för sig utgör saklig grund för uppsägning. I sällsynta fall kan det dock förekomma situationer där nedsättningen av arbetsförmågan är såväl stadigvarande och så väsentlig att arbetstagaren inte kan utföra något arbete av betydelse varpå sjukdomen utgör saklig grund för uppsägning. Vidare har Arbetsdomstolen (AD) slagit fast att sjukdom endast i undantagsfall kan medföra att saklig grund till uppsägning föreligger, se exempelvis AD 1997 nr 115. Mot denna bakgrund ter det sig, dock utan att ha närmare insikt i din mammas anledning till sjukfrånvaro, osannolikt att arbetsgivaren skulle kunna basera en uppsägning på hennes, relativt måttliga, sjukfrånvaro. Skulle så ändock vara fallet aktualiseras arbetsgivarens s.k. omplaceringsskyldighet. I den mån det finns annat arbete tillgängligt hos arbetsgivaren till vilket din mamma har tillräckliga kvalifikationer så är de skyldiga att erbjuda henne detta för att saklig grund för uppsägning skall föreligga. Detta förutsatt att en sådan omplacering skulle lösa det problem som är grunden till uppsägningen. Hur din mammas arbetsgivare planerar/vill ersätta henne (nyanställa/hyra in) har ingen betydelse för saken. LAS finner du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.htm Proposition 1973:129 finner du här, relevant sida är s. 126: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=37&doktyp=prop&rm=1973&bet=129&dok_id=FW03129 Vänligen,
Fredrik MandelholmRådgivare