FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/09/2006

Uppsägning av avtal

Hej.! Jag är delägare i en bostadrätt, min föredetta hade inte råd att lösa ut mig då jag flyttade så jag lät honom bo kvar för barnens skull. Nu hotar han med att flytta den 15 sept, detta fick jag reda på förra söndagen den 3:e sept. I och med detta så säger han att jag ska stå för halv bokostnaderna som han har tills det blivit sålt. Allt står på oss båda. Kan han bara sticka så och kräva mig på dessa kostnader? Halva lånet okej, men jag har inte stått skriven där sen 1;e januari 2003. Han har även bytt ut dörrlåset utan att meddela mig detta.

Lawline svarar

Gentemot bostadsrättsföreningen är ni fortfarande gemensamt betalningsskyldiga och om ni inte betalar kan de eventuellt tvinga fram en försäljning av bostadsrätten. Därför skulle jag definitivt rekommendera att ni betalade avgiften fastän ni inte är överens om vem som ska betala hur mycket. Ni får sedan lösa det ekonomiska mellan er utan att involvera bostadsrättsföreningen. Vad gäller fördelningen av avgiften mellan er så skulle man kunna argumentera att ni ingått ett avtal om att han ska bo i lägenheten och även betala hela avgiften. Det behöver inte finnas något muntligt eller skriftligt avtal, det räcker med att ni har accepterat ett visst förhållande genom ert handlande. Så bör vara fallet här då han frivilligt betalat hela avgiften och i gengälld fått förfoga över lägenheten själv. Då avtalet inte är tidsbestämt gäller det tillsvidare med skälig uppsägningstid. Det är svårt att uttala sig om vad som bör anses vara skälig uppsägningstid men det bör åtminstone vara en månad. Vägrar han att betala detta går det att gå till domstol och kräva dessa pengar men det är sällan lönsamt vid beaktande av kostnaderna för en domstolsförhandling. Det är vid dessa tillfällen en fördel att vara den som är skyldig en liten summa då det oftast inte lönar sig för motparten att gå till domstol, så om det är möjligt ska du försöka få honom att lägga ut pengarna från början och sedan ta diskussionen efteråt. Du bör även begära att få en kopia av nyckeln. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare