Preskriptionstid konsument

Jag har fått ett brev från kronofogdemyndigheten ang. en skuld beträffande ett företag som monterade en vedpanna och ackumulatortank i augusti 2005. Jag har inte fått något betlingspåminelse eller inkassokrav som företaget angav innan jag fick brevet från kronofogden förra veckan. Kan företag kommer nu genom kronofogden att jag ska betalar fordran. Vilken preskriptionstiden gäller här och måste jag betalar fordran efter nästan 6 år han skickade fakturan?

Lawline svarar

Hej, Regler om preskription av fordringar återfinns i preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130. Den allmänna preskriptionstiden är tio år, men för bland annat konsumentfordringar gäller en treårig preskriptionstid. Under denna tid måste preskriptionsavbrott göras för att preskription ej ska inträda, se 2 § PreskL. Ett preskriptionsavbrott kan ske på flera sätt, till exempel genom att en påminnelsefaktura skickas, vilket medför att en ny preskriptionstid om tre år börjar löpa. Det bör dock tilläggas att innebörden av preskription är att borgenären inte längre kan kräva betalning av gäldenären, eller exempelvis ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att driva in fordran, jfr 8§. Preskription påverkar inte själva skuldförhållandet, som fortfarande består. En gäldenär som vill göra rätt för sig kan naturligtvis välja att frivilligt betala trots att fordran preskriberats. Sammanfattningsvis är du inte skyldig att betala den aktuella fordringen då preskriptionstiden har inträtt, förutsatt att det inte skett något preskriptionsavbrott. Mitt råd är att du i första hand vänder dig till Kronofogdemyndigheten och förklarar situationen i förhoppning om att av dem få råd om hur du skall gå till väga för att på enklaste sätt ska gå vidare för att slippa betala fordringen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare