Ordningsvakt - handfängsel

Hej. Jag har en fråga gällande ordningsvakter och fängsel. När en OV satt på fängsel, får han då också ta av dem om personen lugnat ner sig, eller är det endast förman (polis) som får ta av handfängsel? Tacksam för svar Mvh

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen specifik regel i lagstiftningen som reglerar huruvida en ordningsvakt får ta av handfängsel eller inte. Det finns föreskrifter under ordningsvaktsutbildningen om att en ordningsvakt skall ta av handfängslet då den gripne lugnat ner sig. Svaret på Er fråga är således att en ordningsman får lov att ta av handfängsel om den gripne lugnat ner sig och inte utgör fara. Med vänlig hälsning
Rådgivare