FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/04/2011

Tillträde till lägenhet

Jag har tillträde till min lägenhet idag 1/4, men igår ringde min hyresvärd mig och sa att människan som bott i lägenheten innan mig inte flyttat ut sina saker än. Hur går man tillväga i såna här fall? Jag har betalat hyran för denna månaden...När har man rätt att gå in och ta ut hennes saker? Även om hon skulle få för sig att ta bort sina saker så småningom, så tvivlar jag starkt på att hon kommer att flyttstäda, måste hyressvärden stå för ev. städfirma då? Mvh

Lawline svarar

Hej, Relevanta bestämmelser för din fråga återfinns i 12 kap Jordabalken (1970:994) (JB), den s.k. ”hyreslagen” . Av 14 § samma lag framgår att om en lägenhet inte är utrymd i rätt tid av den som ska flytta, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid han/hon inte kan använda lägenheten. Om inte hindret undanröjs genast efter det att hyresvärden har underrättats om förhållandet, kan hyresgästen säga upp avtalet pga. brist i lägenheten. Hyresgästen har också rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att hindret inte beror på hans försummelse. Du kan alltså ta kontakt med din hyresvärd och begära skälig nedsättning av hyran för tiden du inte kan använda lägenheten. Vad gäller din fråga om flyttstädning så regleras inte detta i hyreslagen, utan det är en fråga som du och din hyresvärd får komma överens om.
Rådgivare