Viss lagtext inte tillgänglig i lagboken

Hej!

Jag har precis tentat av juridisk översiktskurs, under vilken jag inte har haft några problem att hitta lagtexter i lagsamlingen Sveriges Rikes Lag. Nu när jag kom hem skulle jag dock kolla upp en sak i Studiestödslagen - men jag kan inte hitta den! Kan en så pass "populär" och välkänd lag INTE finnas med i en så vanlig lagtextsamling eller har jag helt misslyckats med att hitta den? Det enda jag hittar är på sidan B 32 i 2010 års upplaga, där det finns anmärkningar till densamma.

Lawline svarar

Hej!

Det är korrekt att studiestödslagen inte finns med i lagboken (Sveriges rikes lag). Många författningar finns inte med i lagböckerna vilket kan antas bero på platsbrist och att dessa författningar ansetts mindre viktiga att ha med. De lagar som inte finns med kan enkelt hittas via t.ex. https://lagen.nu/

Vänliga hälsningar

Carina PerssonRådgivare