FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/04/2011

disciplinär åtgärd i form av löneavdrag

Jag jobbar på ett ställe där det ingår städning vid stängning av arbetsplatsen. Det har hänt att jag tex glömt att slänga soporna. Har min arbetsgivare då rätt att dra av en hel timnme och inte ge mig betalt pga slarvigt arbete? Finns det någon lag om detta?

Lawline svarar

Hej, Löneavdragen du drabbats av är troligtvis att betrakta som en sådan disciplinär åtgärd som avses i 62 § i lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Där finns ett förbud mot att arbetsgivaren vidtar åtgärder mot arbetstagaren i bestraffningssyfte, såvida det inte har stöd i lag eller kollektivavtal. Finns det inget stöd i kollektivavtalet för ett löneavdrag av det aktuella slaget bryter arbetsgivaren mot bestämmelsen. Mitt råd till dig är att ta kontakt med din fackförening och be om hjälp, alternativt själv ta del av kollektivavtalet på arbetsplatsen för att se om din arbetsgivare har rätt att göra avdrag på lönen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare