FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/03/2011

Efternamn efter skilsmässa

Hej, på flera ställen bl.a. här på Lawline har jag sett att ett efternamn som erhållits genom tidigare äktenskap inte kan ges till nyfödda barn. Hittar dock inte var i namnlagen det skulle vara angivet. Kan ni vara vänliga att referera tillämpligt lagrum för detta påstående. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Den angivna bestämmelsen är stadgad i 1 § 3 st. i namnlag (1982:670). Bestämmelsen utläses ur förarbetena till lagen (prop. 1981/82:156), där det sägs att det inte kan anmälas ett sådant namn som en förälder har förvärvat i ett tidigare äktenskap eller som denne har förvärvat sedan ett sådant äktenskap har upplösts.

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare