FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/03/2011

Krav på hur en p-bot ska komma fordonsägaren till handa

Hej! Jag har inte fått någon kontrollavgift, men en p-vakt som var där sa att jag hade redan stått där i 10 minuter och därför så körde jag iväg därifrån! Jag lämnade aldrig bilen under de 10 minuterna utan satt i bilen hela tiden! Fick aldrig någon p-bot på ruta! Undrar nu om de får lov att skicka en kontrollavgift till en per post? Eller måste den sättas på rutan för att den ska vara giltig?

Lawline svarar

Hej,

Frågan om hur en kontrollavgift måste överlämnas uppstod i rättsfallet NJA 2007 s. 799. I rättsfallet klargjorde Högsta domstolen (HD) att anmärkningar ska lämnas över på plats eller fästas på fordonet. HD uttalade även att detta inte hindrar att det kan finnas skäl att göra avsteg i fall där det inte har varit praktiskt möjligt att meddela anmärkningen på plats, exempelvis om den enskilde ger sig i väg med fordonet innan anmärkningen har kunnat utfärdas, kanske i ett försök att undgå anmärkningen. Med andra ord skulle det inte vara helt oskäligt om du i efterhand meddelades en kontrollavgift.

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare