Provjobba utan lön

Hej, jag har börjat provjobba på sommarrestaurang ca 2,5 per dag i 6 dagar. Idag sa min chef att jag inte skulle få betalt för dom första 6 dagarna. Jag har inte blivit erbjuden att skriva på några papper. Har dom enligt lag rätt att inte betala mig lön för dessa 6 dagar?

Lawline svarar

Hej Att en arbetsgivare låter vissa anställda provjobba utan lön är inte ovanligt, men denna form av provanställning saknar lagstöd. En arbetstagare ska aldrig behöva jobba oavlönad. Den svåra frågan är vad ni muntligen kom överens om när du anställdes. Det finns ingen lagstiftning om uppkomsten av ett anställningsavtal utan här gäller vanliga avtalsrättsliga principer, dvs. även muntliga avtal gäller. Men arbetsgivaren måste för alla anställningar som varar längre än 3 veckor lämna skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse, t.ex. lön, se 6 c § _lag om anställningsskydd_ (LAS). Denna information ska lämnas senast en månad efter det att arbetstagaren påbörjat sin anställning. För att undvika att bli lurad av sin arbetsgivare är det emellertid bäst att få ett anställningsavtal innan man påbörjar sin anställning. Om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats är det med största sannolikhet ett brott mot detta att inte ge lön för arbetad tid. Om du är medlem i en arbetstagarorganisation råder jag dig att ta kontakt med den eftersom det kan vara svårt för en ensam arbetstagare att hävda sin rätt i denna typ av frågor. LAS hittar du här; https://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare