FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/03/2011

Uppsägning eller avskedande pga misstänkt stöld

Hej! Jag har nyligen blivit falskt anklagad på min arbetsplats för att ha stulit ett antal dagskassor/deponeringspåsar. Vilka rättigheter har jag att behålla jobb/lön under tiden eventuell rättsprocess pågår? Kan arbetsgivaren avskeda/säga upp enbart pga att han själv tycker att han har starka bevis? Kan han tvinga arbetstagaren att stanna hemma utan lön?

Lawline svarar

Hej! Tack för dina frågor! Den lagstiftning som är relevant är Lag om anställningsskydd, LAS. Reglerna är tvingande, vilket innebär att din arbetsgivare är skyldig att följa dem, men kan inskränkas genom kollektivavtal. LAS hittar du här https://lagen.nu/1982:80. För att din arbetsgivare (AG) ska kunna säga upp dig krävs det att uppsägningen är sakligt grundad, 7§ LAS. Det är svårt att ge dig ett exakt svar på vad som är saklig grund och man måste alltid ta hänsyn till de särskilda omständigheterna i fallet. Brottslighet kan utgöra saklig grund men bedömningen måste som sagt göras från fall till fall. I slutänden så är det domstolen som gör bedömningen och man tittar då främst på om beteendet kommer att upprepas eller att det redan skett flera gånger. Uppsägning pga. misstänkt stöld, utgör en personlig grund. Då gäller först och främst att om din arbetsgivare visste om att du blivit anklagad för stöld i mer än två månader innan han sade upp dig så är uppsägningen ogiltig. Det handlar alltså inte om när du blev anklagad utan när din AG fick reda på det, 7§ 4st LAS. Enligt 18§ LAS kan avskedande vara aktuellt om man grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Stöld kan utgöra en sådan grund beroende på vilken typ av tjänst man haft och främst om det rör sig om en förtroendeposition. Även i detta fall gäller att AG som utgångspunkt inte får grunda sitt avskedande endast på omständigheter han känt till i mer än två månader. Om avskedande blir aktuellt upphör anställningen omedelbart, utan uppsägningstid för den anställde. Det är viktigt att veta att brott som begås inom tjänsten, alltså på arbetsplatsen och på arbetstid, har man valt att se strängt på eftersom ett anställningsförhållande bygger på förtroende. Vad gäller förmögenhetsbrott, så som stöld, är Arbetsdomstolen hård. Små stölder till små belopp har i vissa fall kunnat utgöra grund för avsked. Det är AG som har bevisbördan för att arbetstagaren har begått ett brott. Det är också viktigt att din arbetsgivare grundligt utreder vad som verkligen hänt innan han säger upp dig. Under utredningen har din AG rätt att tillfälligt omflytta dig, det handlar då om arbetsuppgifter och om när och var man skall utföra sitt arbete. AG har också enligt sin arbetsledningsrätt i vissa fall rätt att avstänga en anställd under utredningstiden. Om du vill ogiltigförklara en uppsägning eller ett avskedande krävs det att man informerar sin AG om detta inom två veckor efter det att man tagit del av beslutet, 40§ 1st LAS. Uppkommer en tvist angående en uppsägnings giltighet upphör inte anställningen till följd av uppsägningen förrän tvisten slutligen har avgjorts genom dom eller uppgörelse mellan parterna, 34§ 2st LAS. Vid avskedande gäller dock inte detta eftersom anställningen upphör omedelbart. Utgångspunkten är att din anställning består under uppsägningstiden. I 12 och 13§ LAS anges att den uppsagde har rätt till sedvanlig lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden, även om man inte utför några arbetsuppgifter. Utför man arbete som vanligt har man självklart rätt till lön. Om du inte får några arbetsuppgifter alls eller andra än vad du hade tidigare så har du ändå rätt att behålla dina förmåner. Dessa regler gäller även om din arbetsgivare skulle ha rätt att stänga av dig från arbetet. Det som är viktigt för att dessa regler ska gälla är att man står till sin arbetsgivares förfogande. Om din arbetsgivare säger att du inte behöver stå till hans förfogande har du ändå rätt till din lön men han har rätt att avräkna det som du eventuellt tjänar på ett annat arbete. Jag hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen och om du behöver mer hjälp råder jag dig att kontakta ditt fackförbund då de nästan alltid kan svara på dessa frågor! Lycka till! Med Vänlig Hälsning
Emily TepplerRådgivare