Uppsägning vid provanställning

Hej, jag har haft en provanställning på 6 månader. Arbetsgivaren sade upp denna den sista dagen (av 6 mån) och vill att min sista arbetsdag är en månad senare (d v s arbetstid 7 månader). I mitt provanställningsavtal står att uppsägning kan ske av båda parterna med en månad. Jag har 3 veckors intjänad semester till dato. Har inte arbetsgivaren sagt upp provanställningen försent (31§LAS)? Om detta är fallet, vad händer då? Tillsvidareanställning där normala uppsägningsregler gäller enl LAS? Är jag fortfarande uppsagd, eller måste jag säga upp mig med en månads "ny" uppsägningstid? Kan jag isåfall tillgodoräkna mig de tre veckornas semester och enbart arbeta en vecka, eller måste semestern vara beviljad av arbetsgivaren för att jag ska kunna gå?

Lawline svarar

Hej Enligt 31 § lagen om anställningsskydd (LAS) ska en arbetsgivare ge besked två veckor i förväg om att en provanställning ska avbrytas. Brott mot denna paragraf leder dock inte till att den provanställde får fast anställning, eftersom detta är en s.k. _ordningsföreskrift_. Den enda möjliga påföljden vid brott mot ordningsföreskrifter är skadestånd. En arbetsgivare kan i vissa fall bli skyldig att utge kränkningsersättning. Uppsägningar som sker ”för sent” blir med andra ord också giltiga. Enligt huvudreglerna om semester ska semestern förläggas så att arbetstagaren får en sammanhängande ledighet om minst fyra veckor under perioden juni – augusti, se 12 § semesterlagen. Någon rätt att kräva semester utanför denna period föreligger inte enligt lag. Avvikelser från 12 § får emellertid göras i kollektivavtal och anställningsavtal. LAS hittar du här; https://lagen.nu/1982:80 Semesterlagen hittar du här; https://lagen.nu/1977:480 Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare