FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/03/2011

Arbetstider - Rast

Hej! vi jobbar 4 skift på mitt företag med ibland 12 timmars pass, man har ju rätt till måltidsuppehåll efter max 5 timmar men eftersom vi jobbar 12 timmar har vi då rätt till ett till måltidsuppehåll? eller är det en kortare rast som då gäller? och när kan det då tänkas att man skall ta den? Står inget annat i avtalen än 30 min om vi jobbar 8 timmar..Mvh

Lawline svarar

Hej, Uppehåll för måltider och vila på arbetsplatser regleras i arbetstidslagen (1982:673) http://lagen.nu/1982:673. Enligt denna lag finns det två begrepp för dessa uppehåll, nämligen rast och paus. Rast, som regleras i den 15 §, innebär ett längre avbrott i arbetstiden under vilket arbetstagaren fritt får förfoga över sin tid och har möjlighet att lämna arbetsplatsen, exempelvis en lunchrast. Det är arbetsgivaren som bestämmer när och hur långa rasterna skall vara, men de måste placeras så att arbetstagarna inte arbetar mer än fem timmar i sträck. Ni bör alltså ha ytterligare en rast som förhindrar att ni utför arbete mer än fem timmar i följd. Det anges inte i lagen hur lång en rast skall vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den enligt arbetsmiljöverket inte vara kortare än 30 minuter. Med pauser, som regleras i den 17 §, menas däremot kortare avbrott i arbetstiden under vilket arbetstagaren normalt inte lämnar arbetsplatsen. Även här är det arbetsgivaren som bestämmer pausernas placering och längd utefter omständigheterna på arbetsplatsen. Observera dock att denna lag inte är tvingande och att arbetstiden istället kan vara bestämd enligt ett kollektiv, vilket i så fall gäller. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare