Tid för betalning vid reparation

Om jag köpt en dammsugare som varit inne på reparation och säljaren säger till mig att jag är tvungen att betala reparationen direkt annars får jag inte min dammsugare tillbaka. Men eftersom det varit lite problem och jag vill ju helst ha hem dammsugaren först och se satt den är OK innan jag betalar för den. Vem har rätt? säljaren som ber mig betala?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag utgår i mitt svar från att du är en konsument, och alltså använder dammsugaren för privat bruk och inte i en näringsverksamhet. Detta har betydelse för vilka regler som blir tillämpliga. Eftersom det i ditt fall är fråga om utförandet av en tjänst, är Konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig. I 41 § KtjL anges att om inget annat har avtalats, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan tjänsten utförts. Av 49 § KtjL följer dessutom att näringsidkaren har rätt att kvarhålla saken om konsumenten inte betalar i rätt tid (sk retentionsrätt). I ditt fall är det alltså så att, såvida ni inte avtalat om något annat, du måste betala för dammsugaren när säljaren begär det. Annars har han rätt att kvarhålla dammsugaren till du betalar. Skulle det sedan visa sig att reparationen är felaktigt utförd kan du reklamera felet till näringsidkaren, se 17 § KtjL. Länk till Konsumenttjänstlagen: https://lagen.nu/1985:716 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänlig hälsning
Kerstin EifrémRådgivare