Saklig grund för uppsägning

Ett företag som har en egen säljorganisation bestämmer sig för att börja sälja vi externa företag, partners, istället för att ha egen anställd personal. Man behåller dock några större konton och vill lägga ansvaret för dessa utomlands. Duger detta som uppsägningsgrund?

Lawline svarar

Hej! En uppsägning från arbetsgivaren skall vara sakligt grundad, vilket innebär att den antingen beror på arbetsbrist eller på personliga förhållanden hos arbetstagaren(LAS 7 §). Arbetsgivaren har vissa så kallade "§ 32-befogenheter" i vilka arbetsgivaren fritt leder och fördelar arbetet. Det innebär att denne själv bestämmer hur stor arbetsstyrka företaget skall ha och om företaget skall använda sig av anställd personal eller av inhyrd personal. Det är således en giltig uppsägningsgrund i det här fallet från arbetsgivarens sida eftersom det ligger inom arbetsgivarens "§ 32-befogenheter" att ta ett sådant beslut. Arbetsgivaren bör dock vara uppmärksam på att ett sådant beslut kan medföra försämrade relationer till facket. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare