Rätt till obetald semester

Min man blev anställd i mitten av april och har alltså ingen intjänad semester. Enligt företaget har han heller ingen obetald semester utan måste ta tjänstledigt. Kan det verkligen stämma??

Lawline svarar

Hej Semesterlagen reglerar när en arbetstagare har rätt till att vara semesterledig. Nyanställda som inte har hunnit intjäna någon semesterlön har rätt till semester utan lön första året. En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår, 4 § semesterlagen. Semesterår är det år vilken semestern tas ut. Semesterlagen hittar du här: https://lagen.nu/1977:480 Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare