Avböja erbjuden tjänst vid arbetsbrist

Hej! Ni skriver i ett svar daterat 2005-12-12 att "Innan arbetsgivaren säger upp en anställd måste han försöka omplacera arbetstagaren, annars kan uppsägningen ogiltigförklaras. En förutsättning för omplacering är dock att den anställde måste ha tillräckliga kvalifikationer för att klara av arbetet som erbjuds. Om arbetstagaren avböjer ett rimligt erbjudande har arbetsgivaren ingen ytterligare skyldighet att erbjuda andra arbetsuppgifter. Arbetsgivaren är inte heller skyldig att skapa en ny tjänst. Större företag har i regel en mer omfattande skyldighet att undersöka möjligheten till omplacering än ett mindre." Vad händer då rent konkret om arbetstagaren inte vill ta den nya erbjudna tjänsten. Måste denna säga upp sig själv eller ses det som om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren? (och därmed kan arbetstagaren få längre uppsägningstid om detta stadgas i anställningsavtalet)

Lawline svarar

Hej, Om en arbetstagare, vars arbete berörs av arbetsbrist, avböjer ett skäligt omplaceringserbjudande får arbetsgivaren oaktat turordningsreglerna säga upp denne på grund av arbetsbristen. Detta har fastslagits i AD 2005 nr 57 och AD 1996 nr 144. Rättsfallen hittar du här: https://lagen.nu/dom/ad/2005:57 , https://lagen.nu/dom/ad/1996:144 . Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare