PRESKRIPTION AV ENKELT SKULDEBREV

Hej! Jag ska i Tingsrätten bistå en vän med hög ålder och drabbad av hjärnblödning med afasi som följd.Fullmakt för detta är utfärdad. Själv är jag lekman men med stort juriddikintresse och lekmannamässigt kunnig. För mig var detta i första skedet helt självklart men eftersom nu fallet är drivet till Tingsrätt hårdnar liksom kraven en aning. Bakgrund: Min vän lånar 1976, 60 000 kronor av xx. Ett skuldebrev upprättas med följande innehåll: "Till xxx återbetalar undertecknad efter överenskommelse eller uppsägning 60 000 kronor jämte ränta. www den 13/1 1976" Först nu under hösten 2010 har borgenären gjort anspråk på dessa pengar. Tystnaden har varit total under alla dessa år och enligt mitt sätt att se så har preskription inträtt 1986 och eftersom borgenären på intet sätt och i någon form avbrutit preskriptionen är detta ett självklart fall. Har jag gjort rätt eller fel bedömning? Är det något i begreppen "överenskommelse eller uppsägning" i skuldebrevet som jag inte känner till betydelsen av som kan förändra preskriptionen?

Lawline svarar

Hej, Om det stämmer att borgenären inte avbrutit preskriptionen på så sätt som stadgas i 5§ Preskriptionslagen så är fordringen preskriberad. Preskriptionen inträdde som du mycket riktigt uppfattat det år 1986, detta enligt Preskriptionslagens 2§. För att skuldebrevet skulle gälla idag krävs att borgenären har avbrutit preskriptionen vart tionde år sedan fordran uppkom. I detta fall 1986, 1996 samt 2006. Orden "efter överenskommelse" saknar betydelse då det i lagens 12§ stadgas att: "Avtal att en fordran inte skall preskriberas eller att preskription skall kunna avbrytas på annat sätt än som föreskrivs i denna lag är ogiltigt." Det gäller dock att handskas med denna fråga med viss försiktighet. Det krävs för preskriptionshävande att borgenären har krävt din vän på pengar skriftligen. Kontrollera därför noga att inga sådana handlingar finns. I fall där en domstolstvist är aktuell skulle jag också råda er att kontakta en verksam jurist som kan hjälpa er med alla aspekter av tvisteförfarandet. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Ställ gärna ytterligare frågor om det är något mer ni undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare