Priset för en reparation överstiger det avtalade priset

Hej! Jag tänkte bara höra vad som gäller i detta fall. Jag lämnade in min dator på reparation hos min återförsäljare, och han som tog emot datorn, sa att det hela skulle kosta 1000 kronor. Vi kom överens om priset och en "dag veckan efter" skulle jag hämta ut datan. Veckan efter kom jag för att hämta ut min dator, men då säjer han att det blev 2500 kronor istället, och det var ju inte det vi kom överens om?! Vad kan jag göra i denna situation. Är jag verkigen skyldig att betala dessa 1500 kronorna mer? Och vart kan jag läsa om detta mer? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej Nelly! Jag utgår ifrån att du är en konsument, alltså att du har köpt din dator för privata ändamål och inte för att använda i näringsverksamhet. Detta har betydelse för vilka lagar och regler som blir tillämpliga på ditt avtal med återförsäljaren. Det första jag vill reda ut är vilken lag som är tillämplig. Eftersom du skriver att du och återförsäljaren kom överens om att du skulle betala 1000 kronor för reparationen, utgår jag från att det inte är återförsäljaren som bär ansvaret för felet på din dator. Om det hade varit återförsäljaren som bar ansvaret, skulle du inte ha betalat för reparationen och Konsumentköplagen hade blivit tillämplig istället för Konsumenttjänstlagen (Konsumenttjänstlagen 2§ p.3). I ditt fall blir alltså Konsumenttjänstlagen tillämplig. Enligt konsumenttjänstlagen får kostnaden för en reparation inte överstiga det avtalade priset med mer än 15 procent(Konsumenttjänstlagen 36 § st 2). Det innebär alltså i ditt fall 150 kronor. Det finns två undantag från denna regel: 1. Om du och din återförsäljare har avtalat om en högre prisgräns. 2. Om din återförsäljare har rätt till pristillägg. För att återförsäljare ska ha rätt till pristillägg krävs att han har gjort ett tilläggsarbete. Ett tilläggsarbete är ett arbete som behöver utföras i samband med det uppdrag som konsumenten och näringsidkaren avtalat om. När din återförsäljare upptäckte att tilläggsarbete krävdes, borde han ha underrättat dig eftersom reparationen skulle bli så pass mycket dyrare(8§ Konsumenttjänstlagen). Om anledningen till att tilläggsarbetet krävdes berodde på dig – t.ex. att du hade gett någon felaktig uppgift till återförsäljaren – kan återförsäljaren också ha rätt till pristillägg.(Konsumenttjänstlagen 38§) Om du inte tycker att något av undantagen stämmer in på ditt avtal med din återförsäljare, är utgångspunkten alltså att du inte ska behöva betala 1500 kronor mer än ni hade avtalat för reparationen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument på www.konsumentverket.se
Jenny GustafssonRådgivare