Dröjsmål med tillträde till bostadsrätt

hej, mitt namn är X och jag har ett problem. jag har köpt en nybyggd bostadsrätt som har blivit 2 månader försenad i inflyttningsdatumet. inflyttningen skulle ha skett den 21 januari men är nu uppskjuten till den 31 mars, förhoppningsvis. I kontraktet står det att vid förskjutning av inflyttningsdatum kan jag endast få avdrag på årsavgiften och vid väsentligt dröjsmål kan jag häva upplåteleseavtalet samt erhålla skadestånd. för detta kommer jag nu få en månadshyra betald, dvs april månad "gratis". jag tycker att en månadshyra verkar lite då jag har varit tvungen att betala hyra på annat håll i 2 månader min fråga är nu om jag kan kräva mer av företaget/mäklaren? hur mycket skulle vara rimmligt i sådana fall? tack på för hand. mvh / kenneth

Lawline svarar

Hej, Regler kring bostadsrätt hittar du i bostadsrättslag (1991:614) (BrL) (https://lagen.nu/1991:614) . Om bostadsrättshavaren inte får tillträda lägenheten i rätt tid när lägenheten skall tillträdas första gången efter en bostadsrättsupplåtelse och beror inte dröjsmålet på honom stadgas i 7 kap. 3 § BrL att han har rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han inte kan använda lägenheten eller del av den. Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får inte ske efter tillträdet. Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om dröjsmålet beror på försummelse från föreningens sida. Inom svensk rätt råder uppfattningen att det måste finnas en påvisbar reell skada för att någon ska kunna bli berättigad till skadestånd. Detta innebär att man inte kan få ersättning för annat än ett förhållande som har lett till en extra kostnad. Min bedömning är att du även bör ha möjlighet att, från föreningen, få ersättning för den ytterligare månad som du tvingas betala hyra på annat håll, till följd av förseningen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare