Ansvar för lånad bil

Min son körde en lånad bil och råkade ut för en trafikolycka. Bilen hade bara trafikförsäkring. NU vill ägaren att min son ska ta över det lån ägaren har på bilen(avbetalning)-kan ägaren kräva detta? Är min son skyldig betala för skadorna på bilen? Vad är sonens skyldighet som förare av lånad bil? Kan sonen bli stämd till rätten för detta? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Det finns inget krav på att en ägare av en bil ska ha mer än trafikförsäkring för att få använda bilen i trafik. Detta medför att då en person lånar bilen bör denna kontrollera om bilen enbart är trafikförsäkrad eller om den är helförsäkrad. En person som lånar en bil är nämligen ansvarig för de skador som denna åsamkar bilen under tiden denna lånar den. Ansvaret är dock begränsat till de skador som åsamkas och din son kan inte bli skyldig att överta lånen eller på annat sätt köpa ut ägaren. Däremot är din son skyldig att ersätta ägaren för de utgifter denna haft för att reparera bilen till det skick den var i då bilen utlånades. Om din son väljer att inte betala skadorna har ägaren möjlighet att till domstol stämma din son för att där låta domstolen avgöra tvisten. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare