Felaktig utbetalning av lön

Hej! min arbetsplats har felaktigt betalt ut ett belopp till en anställd som tolkat detta som lön alternativt skatteåterbäring. Pengarna är förbrukade och den anställde vägrar komma överens. Jag undrar om det blir en arbetsrättslig tvist av det här eller ett fordringsmål? Jag undrar även om det finns särskilda tidsgränser inom arbetsrätten som vi måste hålla för att inte missa rätten att kräva pengarna i retur. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej När en arbetsgivare betalat ut för mycket lön till en arbetstagare uppstår främst två problem: 1)Är arbetstagaren skyldig att betala tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet? 2)Kan arbetsgivaren dra av beloppet vid en senare löneutbetalning? 1.Det finns ingen lagstiftning som behandlar det första problemet, men frågan har behandlats av Arbetsdomstolen (AD). Enligt rättspraxis (t.ex. AD 2006 nr 105 och där anförda rättsfall) har en arbetstagare rätt att behålla ett felaktigt utbetalt lönebelopp om han mottagit det i god tro och förbrukat det. Motivet är att arbetstagaren ska slippa få en skuld till den som gjort misstaget. När det gäller bedömningen om arbetstagaren varit i god tro spelar beloppets storlek roll. Vid stora belopp får arbetstagaren det svårare att åberopa/bevisa god tro. Men vid mindre belopp samt om arbetstagarens lön varierar från månad till månad är det mer eller mindre omöjligt att bevisa att en arbetstagare insett eller borde insett misstaget. 2.Vid det andra problemet kan regler om tvångskvittning bli aktuellt. Här krävs det dock att arbetsgivaren kan bevisa att arbetstagaren har tagit emot lönen med full insikt om att arbetsgivaren betalat ut för mycket (s.k kvalificerad ond tro). Detta får konsekvensen att mindre misstag är i princip omöjliga att tvångskvitta. Vägledande rättsfall här är AD 1975 nr 58 och AD 1993 nr 170. Vad som bedöms som små respektive stora belopp varierar och AD gör en enskild bedömning i varje enskilt fall. Hoppas denna redogörelse av rättsläget varit till hjälp. Med vänliga hälsningar Martin Svensson
Martin SvenssonRådgivare