FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/02/2011

Uppsägningstid av anställning

Vilken uppsägningstid gäller vid egen uppsäging när anställningsavtal (som anger uppsägning enligt LAS) tecknades två år innan kollektivavtal och därefter ej ersatts? Jag hävdar att jag har en månads uppdsägningstid men min arbetsgivare hävdar två.

Lawline svarar

Hej, Enligt 11 § LAS är uppsägningstiden 1 månad vid uppsägning från arbetstagarens sida. Är det istället arbetsgivaren som säger upp arbetstagaren kan dock uppsägningstiden vara längre beroende på hur länge anställningen varat. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare