FrågaARKIVÖvrigt24/09/2006

Bankers hantering av känsligt material

Hej! För ca 2 år sen försattes jag i konkurs. Här om dagen fick jag ett brev från min bank innehållande en fondrapport. I adressrutan stod det "X I KONKURS X"!!! Mina barn och min nya frus tonårige son, som inte visste något om detta, var de första som såg brevet. Detta var ytterst pinsamt. Jag visste inte vad jag skulle säga! Min fråga är: kan jag på något sätt stämma Handelsbanken för detta? Jag jobbar själv på Arbetsförmedlingen och vet hur viktigt det är med sekretessen. Det här tycker jag är skandalöst. Jag känner mig väldigt kränkt av detta.

Lawline svarar

Jag har letat igenom sekretesslagen, för att se om den på något sett förpliktigar bank i förhållande till enskild. Problemet är att lagen är tillämplig i huvudsak på allmänna handlingar hos olika myndigheter, och oftast inte på handlingar hos privata företag. Såhär uttrycks sekretessen i sekretesslagen angående konkurs: Sekretess gäller hos tillsynsmyndighet i konkurs för uppgift om enskilds affärs- eller driftförhållanden, om det kan antas att den som uppgiften rör lider skada om uppgiften röjs. Utan hinder av sekretessen får uppgift lämnas till enskild enligt vad som föreskrivs i konkurslagen. I konkurslagen nämns att att meddelande angående konkurs skall delgivas den enskilde. Det står inte något om rubricering, försiktighet eller behandling av känsligt material eller liknande. Vad Ni skulle kunna göra är att se över Er banks avtal med Er, om hantering av känsligt material. Att ringa till banken är nog det bästa sättet att få svar på frågan. De flesta tvister av detta slaget löses inte på domstolsväg, utan att Ni som konsument ringer och beskriver den skada Ni orsakats. Konsumentombudsmannen driver vanligen frågor som denna utan kostnad, och sköter alla de praktiska detaljerna. KO nås på telefonnummer 08-429 05 00. Mitt slutliga svar är att det antagligen inte finns några möjligheter att stämma banken, men att Ni som konsument möjligen skulle kunna arbeta för att ändra rutinerna hos dem med hjälp av KO. De aktuella lagarna finner Ni www.lagen.nu.
Rådgivare