Krav på löneutbetalning

Hej! Har problem med min arbetsgivare som vägrar betala ut min lön. Har varit anställd som platschef i företaget sedan maj 2010 tyvärr har jag inte fått något skriftligt anställningsintyg trots att jag har påpekat detta. Har dock lönespecifikationer och kontrolluppgifter 2010 som styrker att jag har fått lön tidigare. Jag sa upp min anställning den 10 januari 2011 med 30 dagars uppsägningstid. 17 januari blir jag sjukskriven pga depression 100% uppsägningstiden ut. Nu vägrar arbetsgivaren att betala ut min lön och jag vet inte hur jag ska driva frågan vidare. Har inte fått min lön utbetald som jag skulle ha på mitt konto 24 januari. De andra som är anställda har dock fått sin lön utbetald. Jag är inte med i facket så jag kan inte vända mig till dem.

Lawline svarar

Hej! Du har möjlighet att vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett så kallat betalningsförläggande om din arbetsgivare inte har betalat ut den lön som du har arbetat ihop. För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1. Skulden skall avse pengar. 2. Skulden måste vara förfallen till betalning. 3. Fordran måste var förlikningsbar, det vill säga vara av dispositiv natur och med detta menas att parterna själva disponerar över avtalet dem emellan. Detta kan vara till exempel ett anställningsavtal. Om din arbetsgivare inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för kronofogdens arbete med att driva in skulden. Jag råder dig att kontakta kronofogdemyndigheten för mer information om du inte är medlem i facket. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare