Misstagsutbetalning av lön.

Hej! Min förra arbetsgivare kräver tillbaka ca. 7000 kronor av mig för felaktig sista lön. Två veckor innan jag slutade på jobbet bekräftade vår personalansvariga åt mig att jag har 8 semesterdagar kvar + 10 sparade från föregående år och att detta blir utbetalat med min sista lön. Två månader efter detta har lönekontoret märkt att de betalat ut 11 dagar för mycket åt mig, och kräver nu alltså en utjämning tillbaka. Är jag återbetalningsskyldig även om det är lönekontoret som fått fel uppgift av personalansvariga? Kan nämnas att när jag slutade jobbet hade jag minst 40 timmar innestående i övertid som jag inte kunnat ta ut i flexdagar (företaget betalde inte för övertid men kunde ta ut i lediga dagar ibland). Tacksam för svar!

Lawline svarar

Vid misstagsutbetalningar från en arbetsgivare till en arbetstagare är rättens utgångspunkt att den som har tagit emot pengar, som den inte har rätt till, är skyldig att betala tillbaka beloppet. Det finns dock en ytterligare inställning som innebär att den som har tagit emot beloppet och förbrukat beloppet i god tro är inte skyldig att betala tillbaka beloppet. (Detta återfinns i arbetsdomstolens praxis i fall 1989:55-59.) Frågan om företaget ska ha en återkravsrätt vilar på om du när du uppbar och förbrukade den felaktiga utbetalningen insåg eller borde ha insett att du saknade rätt till utbetalningen. Om du har fått ett tydligt lönebesked är det troligt att rätten skulle anse att du med hjälp av det skulle kunnat utläsa om rätt lönebelopp hade betalats ut eller ej. (Detta återfinns i arbetsdomstolens praxis i fall 1993:170.)
Rådgivare