Avgiftsbelagd garderob - Näringsidkarens ersättningsansvar

Hej! Jag hängde in min jacka i en avgiftsbelagd och bemannad garderob med mobilen i innerfickan. När jag hämtade ut jackan så var mobilen stulen,varvid jag spärrade den och gjorde polisanmälan om detta. Min fråga är ! Är näringsidkaren som äger driver garderoben ersättningsskyldig ?

Lawline svarar

Hej! Konsumenttjänstlagen https://lagen.nu/1985:716 är tillämplig vid förvaring av lösa saker enligt 1§ 3p. Enligt 31 och 32 § kan näringsidkaren bli skadeståndskyldig om denne tillfogar konsumenten någon typ av skada genom felaktig hantering av saken denne har åtagit sig att ansvara för. När man betalar en avgift och garderoben är bevakad har näringsidkaren ett fullt ansvar för din jacka. Även sakerna som finns i fickorna är näringsidkaren ansvarig för när de tar jackan i förvar. Näringsidkaren är således ersättningsskyldig för din förlorade telefon. Ett alternativ är också att vända dig till ditt försäkringsbolag. Har du försäkring så täcker den troligtvis stölden, men du får troligtvis stå för en självrisk om ca 1000-1500 kr. Spara gärna garderobskvittot om du har det kvar, det kan vara bra att ha i bevisningshänseende. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare