Kemtvätts rätt att sälja kvarglömda kläder

Jag såg en kemtvätt som reade ut kvarglömda kläder för mellan 50-200 kr. Är det verkligen lagligt att göra så? Jag vet inte hur länge kläderna legat kvar efter att ägaren skulle ha hämtat dem innan de började slumpas bort.

Lawline svarar

Hej! När man överlämnar ett föremål till en näringsidkare och denne håller kvar föremålet för att utföra en tjänst blir Konsumenttjänstlagen tillämplig. 50 § KtjL hänvisar till lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats (tillgänglig på https://lagen.nu/1985:982 ) Av 1 § framgår att en näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet har tagit emot en annans sak för att utföra arbete på saken eller för att förvara den får sälja saken enligt denna lag. 3 § talar om under vilka förutsättningar en sak som inte har hämtats får säljas: 1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla, 2. den som har beställt arbetet eller förvaringen (beställaren) därefter har anmanats att hämta saken och i anmaningen har upplysts om att saken annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader från anmaningen, samt 3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut. Om näringsidkaren har en fordran på beställaren för sitt arbete på saken eller för förvaringen av den, skall det av anmaningen framgå vilket belopp som skall betalas. Den som tar emot kläderna på kemtvätten måste alltså upplysa beställaren om att saken kan komma att säljas efter en viss tid. Ofta står det på kvittot för uthämtning att kemtvätten förbehåller sig rätten att sälja kläderna efter tre månader om uthämtning inte har skett dessförinnan. Näringsidkaren bestämmer själv hur lång tid beställaren ska få på sig att avhämta saken. Minimitiden är dock 3 månader efter att beställaren fått upplysningen. När den avtalade tidsfristen har gått ut kan beställaren fortfarande kräva att få ut kläderna om de inte har hunnit säljas. Försäljningsrätten endast gäller saker som inte hämtats. För att få ut kläderna kan man dock bli skyldig att betala de kostnader som näringsidkaren har haft för anmaningsförfarandet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare