FrågaARKIVÖvrigt18/09/2006

Reglering av buller

Vilken lag styr hur länge jag får arbeta med en maskin (buller) innan jag måste söka tillstånd. Generellt så har jag alltid sagt att mellan 06.00-22.00 behöver man inte tillstånd för bullrig verksamhet men vart hittar jag lagtexten för detta?

Lawline svarar

Hej! Buller regleras på en rad olika ställen och tillämpliga regler blir beroende av vilken typ av buller som avses (eller snarare sagt vad som orsakar detsamma). Vidare måste man även beakta var och vilka som störs av bullret. Om jag förstår din fråga rätt rör det sig i detta fall om buller som uppstår till följd av maskiner, men då tillämplig reglering som sagt är beroende av fler omständigheter är det dessvärre mycket svårt att ge något bra svar på din fråga. Något som jag emellertid kan tänka mig ligger nära till hands är att det rör sig om någon typ av byggplats - ett område som bl.a. regleras särskilt i Naturvårdsverkets allmänna råd om byggplatser (NSF 2004:15). För att få ett närmare svar på din fråga kan du kontakta exempelvis din kommun eller länsstyrelsen i det län som du bor i.
Lawline RådgivareRådgivare