Möjlighet att frånträda tillsvidareanställning

Jag har varit anställd som receptionist och elevfrisör på frisörsalong sedan den 14 juni 2010 med 6 mån provanst. först och sedan tillsvidare anställning. Nu har jag sagt upp mig och arbetsgivaren säger att uppsägningstiden är på 1 månad. Jag säger upp mig för att det är en riktig pina att jobba där p.g.a. att arbetsgivaren beter sig orättvist mot mig och dumt. Vi har inte något avtal om arbetstiden efter provanställningen. Kan jag på något sätt strunta eller kringgå uppsägningstiden? Klarar inte av att jobba där en hel månad till.

Lawline svarar

Angående att Ni inte har ett avtal om arbetstiden efter uppsägningstiden. Det finns troligen ett kollektivavtal på Er arbetsplats som reglerar detta och en månads uppsägningstid räknas som normalt. "En arbetstagare får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren" Jfr 4 § Lagen om anställningsskydd). Det ställs höga krav på att arbetsgivaren verkligen har åsidossat sina skyldigheter för att göra detta gällande. Att ingå en process om detta vore inte lönt pga att ombudskostnaderna skulle bli högre än visten. Ett medel kan vara att Ni upplyser Er arbetsgivare om denna bestämmelse och ber henne/honom att låta Er frånträda anställningen. Med Vänlig Hälsning
Rådgivare