FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/01/2011

Uppsägningstid då inget avtalats

Har ft en allmän visstidsanställning tom 8/7. har blivit erbjuden fast tjänst på annat företag. Nuvarande arb.givare hävdar att jag måste vara kvar tiden ut! På mitt anst.kontrakt så är inte "rutan" ifylld under uppsägningstid, enl. nv arb.givare betyder det att jag inte får gå i förtid. Enl. min fackliga kontakt så betyder det att det inte är ngn uppsägningstid alls att jag kan gå på dagen?? Jag tänker självklart stanna 30 dagar som gällande vanlig uppsägning. Vad gäller???

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Utan att ha sett avtalet skulle jag säga att ni lämnat frågan om uppsägningstid oreglerad då denna ruta inte är ifylld. Du får då titta på Lagen om Anställningsskydd (LAS). Huvudregeln för tidsbegränsade anställningar, såsom din, är att de ska bestå tills avtalat datum för upphörande enl 4 § 2 st. Du skulle i sådana fall ha skyldighet att kvarstå i denna visstidsanställning till dess upphörande. Dock kan det vara avtalat om annat avseende uppsägningstider i kollektivavtal för din arbetsplats och då gäller detta i stället. Det kan vara det som din fackliga kontakt avser, och jag råder dig att undersöka det närmre. Lycka till! Vänligen, Rebecca Dahlquist
Rebecca DahlquistRådgivare